Monday 30 April 2012

Tuntutan Bersih 3.0 (28 April 2012)


Seperti yang kita semua tahu, baru2 nie bersih 3.0 ada buat perhimpunan yang sangat la 'aman' tue di sekitar KL. Serious aku terkejut bila tengok berita tindakan ganas mereka masa perhimpunan, contoh, pecahkan kereta polis. Ada jugak parents yang bawak anak2 mereka join demonstration macam nie. Patut ke?? Takut kot tengok. Paling sedih bila ada kawan2 aku sendiri yang join benda tue. Siap upload gambar kat FB u olss, bangga kot. Tapi betul ke mereka faham apa yang mereka sedang pertahankan? Sedih tengok bila rakyat kita sendiri yang musnahkan keamanan negara sendiri ! T_T

Kadang2 aku terfikir, kalau la negara kita ditadbir oleh pihak pembangkang, korang pasti ke negara kita boleh maju seperti sekarang ?korang pasti ke boleh dapat apa yang kerajaan dah bagi sekarang kat korang (contoh: bonus kerajaan, pembangunan, bantuan rakyat, etc) ? Sebab aku tahu la sejarah sikit macam mana susahnya negara kita nak dapat semua nie, penat nenek moyang pertahankan kemerdekaan tup tup korang musnahkan. Aku takut kita akan jadi seperti negara ___ yang sering bertukar pemimpin dan ekonomi yang sangat tak stabil.

Antara tuntutan:

1. Bersihkan senarai undi
2. Reformasikan undi pos
3. Gunakan dakwat kekal
4. Akses media yang bebas & adil
5. Tempoh kempen minima 21 hari
6. Kukuhkan institusi awam
7. Hentikan rasuah
8. Hentikan politik kotor

Mana yang x tau meh sini aku nk bisik jap, daripada 8 tuntutan kat atas, kerajaan sudah tubuhkan Jawatankuasa Pilihan Parlimen yang dianggotai oleh wakil krajaan dan pembangkang termasuk Yb Azmin (PKR). 

Tuntutan 1.0 - dalam tindakan (in progress) - SPR TERIMA
Tuntutan 2.o - Org Malaysia kat oversea pun boleh undi pos - SPR TERIMA
Tuntutan 3.0 - SPR TERIMA (Tunggu masa je) - SPR TERIMA
Tuntutan 4.0 - Dftr kat pgwai undi kwsan masing2 - SPR TERIMA
Tuntutan 5.0 - SPR Dah tambah dripa 7np 10hri. - SPR TERIMA
Tuntutan 6.0 -
Tuntutan 7.0 -
Tuntutan 8.0 -

Jelas 5 dah dipenuhi tinggal 3 je tuntutan bersifat awam dan sedang dilaksanakan kerajaan melalui Program Transformasi Kerajaan. Jadi ape yang tak adilnya dan tak puas hati lagi BERSIH ni. 

Astgfirullah...Mudahan Allah merahmati bumi bertuah ini dgn Rahmatnya. Janganlah kita rosakkan kedamaian yang telah sedia ada,hasil mainan org lain. Sesungguhnya segala kerosakan yang berlaku dimuka bumi ini adalah datangnya dari tangan-tangan manusia (Firman Allah).

No comments:

Post a Comment