Monday 16 April 2012

Jangan politikkan isu PTPTN.

Kenapa mesti nak pertikaikan isu PTPTN? Tahu la PRU-13 nak datang tapi tidak perlu lah nak bodek sampai mintak PTPTN percuma atau tidak perlu dibayar dek non oitt. Agak melampau di situ, pinjaman yang dikeluarkan bukanlah dua mahupun tiga ringgit tapi berbillion RM, banyak lagi duit tue boleh guna contohnya kebajikan orang yang lebih memerlukan, pembangunan negara dan fasiliti yang sememangnya masih banyak harus diperbaiki. Yang aku pelik kenapa isu nie timbul masa dah nak pilihanraya? haaa nampak tak kat situ...

Aku pown pinjam PTPTN masa diploma dulu, tapi aku tak setuju kalau PTPTN tak perlu dibayar balik atas alasan2 ini :

1) KIta nie orang islam sangat menitikberatkan soal hutang, kalau tak susah nak jawab di akhirat kelak

2) Dulu masa sign dokumen tak baca ke segala akujanji tue? kan kita semua dah setuju nak bayar balik, so kenapa lepas dah habis guna tetiba kau cakap tak nak bayar? This is so unfair for our adik2 yang mungkin akan sambung belajar dan menghadapi masalah kewangan nanti

3) Kalau betul tak nak bayar, please perform on your study la, at least CGPA 3.5 and above, then u deserve to get free loan :)

4) Wahai rakyat Malaysia, beruntunglah kita duduk negara 'kebajikan' nie. Kalau nak dibandingkan negara lain, belum tentu kita boleh dapat subsidi, PPRT, BR1M, kedai 1 Malaysia bagai apa semua tue lah. Kalau PTPTN pown nak free, bila nya nak maju? Korang masih nak dilabelkan sebagai melayu mundur dan malas ke? come on la, bukak minda tue, kadang2 benda nie macam nak perbodohkan pelajar je, untuk ape? haaa tue lu pikirlah sendiri...

Ouhh,aku bukan di pihak kerajaan mahupun pembangkang, aku tulis berdasarkan pandangan dan apa aku dah belajar. Peace no war, As salam :)

No comments:

Post a Comment